چرا مهارت آموزی در آکادمی بیرکار؟

مبانی برنامه نویسی و تفکر الگوریتمیک برای کودکان و نوجوانان

در دنیای برنامه نویسی، توانایی حل مسائل و چالش ها بیشتر از یادگیری تئوری مفاهیم اهمیت دارد. در واقع اینکه یاد بگیرید در شرایط چالشی و حساس، مانند یک برنامه نویس فکر کنید، تجزیه و تحلیل کنید و به حل مسائل بپردازید اهمیت بسیار زیادی دارد.

امروزه الگوریتم ها، جز جدایی ناپذیر زندگی انسان هستند و تقریبا در تمام اطراف ما، از پختن غذا گرفته تا رانندگی و بازی کردن و یادگیری و… وجود دارند. الگوریتم‌ ها به ما کمک می‌ کنند تا کارهایمان را به صورت منطقی و کارآمد انجام دهیم. آنها ابزاری قدرتمند هستند که می‌ توانند زندگی را آسان ‌تر کنند.
تمام برنامه نویسان، در هنگام کار با کدها و ساختارهای یک بستر، با چالش ها و مسائلی مواجه می شوند که برای حل آنها، باید تفکر الگوریتمی داشته باشند. بنابراین می توان گفت که این تفکر یکی از توانایی های برنامه نویسان است که در تعداد مراحل محدود، به یک سوال یا چالش پاسخ منطقی می دهند.
در بسیاری از کتاب ها، تفکر الگوریتمی اینگونه معرفی می شوند:

“الگوریتم‌ گرایی” به رویکردی اشاره دارد که در حل مسائل و اتخاذ تصمیم‌ ها از روش‌های مشخص و قابل تعریف استفاده می ‌کند. در این رویکرد، فرآیند تفکر به صورت مراحل مشخص و منظم انجام می ‌شود و این مراحل معمولا شامل تعریف و توصیف دقیق مسئله، پیدا کردن و انتخاب الگوریتم مناسب و پیاده ‌سازی یا اجرای آن است. در این رویکرد، تمام مسائل قابل حل هستند.

این تفکر در زمینه ‌های مختلفی از جمله علوم کامپیوتر، ریاضیات، علوم مهندسی و حتی علوم شناختی مورد استفاده قرار می ‌گیرد.تفکر الگوریتمی به افراد کمک می ‌کند تا مسائل پیچیده را به چالش ‌های کوچکتر تقسیم کنند و مرحله به مرحله، مسائل برطرف شوند. این رویکرد به افراد این امکان را می‌ دهد که الگوهای مشابه در حل مسائل قبلی را شناسایی کرده و از تجربیات گذشته خود بهره‌ مند شوند. بنابراین حل مسائل پیچیده با استفاده از الگوریتم‌ های مناسب، به یک راه‌ حل بهینه و کارآمد تبدیل می ‌شود.

تفکر الگوریتمی در طراحی نرم ‌افزار، به معنی انتخاب و پیاده‌ سازی اصول مناسب برای حل مسائل مختلف است. الگوریتم ‌ها در اینجا به عنوان مراحل دقیق و مشخص، برای اجرای عملیات مختلف در نرم ‌افزار، به کار می‌ روند. کیفیت و کارایی آنها، تأثیر زیادی بر عملکرد و سرعت نرم ‌افزار دارد.

سر فصل ها:
  • 1 مبانی و مفاهیم اولیه
    •     1-1- تشریح اجزای کامپیوتر و تعامل آن ها در اجرای برنامه ها
    •     2-1- سیستم اعداد
    •     3-1- انواع داده ها
  • 2 الگوریتم
    •     2-2- الگوریتم برای مسائل تصمیم گیری
    •     2-2- معرفی الگوریتم و اجرای آن
    •     3-2- الگوریتم برای مسائل دارای تکرار
  • 3 فلوچارت
    • 1 معرفی فلوچارت اجزای آن
      •     2-1- رسم فلوچارت برای یک الگوریتم
    •     3-3- حل مسائل متعدد و مشخص نمودن فلوچارت
  • 4 آشنایی با ابزار فلوگوریتم
    •     1-4- آرایه ها در فلوگوریتم
    •     2-4- توابع و فراخوانی آنها
  • برای ارسال پیام باید به حساب کاربری خود وارد شوید.
دکتر عبدالباقی قادرزاده( استادیار دانشگاه آزاد اسلامی ) | رزومه مدرس

عبدالباقی قادرزاده کارشناسی خود را در رشته علوم کامپیوتر از دانشگاه تبریز در سال ۱۳۸۳، کارشناسی ارشد فناوری اطلاعات را از دانشگاه علم و صنعت ایران (IUST) در سال 1385 و دکتری مهندسی نرم افزار را در سال ۱۳۹۶ از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات دریافت کرد.وی هم‌اکنون مدیر مرکز رشد واحدهای فناور و مسئول راه‌اندازی سرای نوآوری گردشگری و صنایع دستی در دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج است.
تحقیقات او بر طراحی، تجزیه و تحلیل و کنترل شبکه های توزیع شده و یادگیری توزیع شده در سیستم های P2P ، رایانش ابری و اینترنت اشیا متمرکز است.

مهارتها

برنامه نویسی و تفکر الگوریتمیک، طراحی سیستم های پایگاه داده، علوم داده،

دوره های استاد:
ورود / ثبت نام مدرس شوید